Mijn klachten

Hier zijn mijn klachten:

1. Spanningshoofdpijn
2. Lage pijn grens
3. Overprikkeling bijna bij alles (geluiden, licht, drukte)
4. Chagrijnig
5. Pijn in mijn ogen
6. Niet in slaap kunnen komen (tot 2 uur in bed wakker liggen)
7. Veel dromen
8. Onrust
9. Piekeren
10.Vermoeidheid
11. Hartkloppingen, uitputten en buiten adem bij normale inspanning(bv naar de 2de verdieping de trap zonder haast oplopen). Het lijkt alsof ik een marathon heb gelopen.
12. "Vreet aanvallen" eet veel koolhydraten
13. Eet, drink veel suikers, koffie. Voordat ik het wist dronk ik om 2 uur een kop koffie met 2 volle lepels van suiker
14. Snelle stemmingswisselingen, plotseling vol zitten met verdriet en emoties, willen huilen
15. Depressie
16. Ik voel me gespannen.
17. Problemen met geheugen.
18. Moeite met concentratie
19. Geen zin in sex
20. Dipjes in mijn energie gedurende een dag wanneer moe
21. Ik zie wazig, de rechte oog kan slecht zien
22. Athenie (een toestand waarbij sprake is van algemene lichaamszwakte, krachteloosheid van spieren, concentratiestoornissen en kortademigheid, gepaard met hyperventilatie, hartkloppingen, prikkelbaarheid, duizelingen en angsten).


Pijn
Als serotonine niveaus in de hersenen laag zijn is de pijngrens ook laag waardoor eerder pijn wordt gevoeld. Eén van de redenen hiervoor is dat een tekort aan serotonine leidt tot verminderde afgifte van endorfinen.
Migraine: Door sommige wetenschappers wordt migraine ook wel het “laag serotonine syndroom” genoemd omdat mensen met migraine en spanningshoofdpijn lage niveaus van serotonine in hun weefsels hebben. Verhoging van het serotonine niveau is dan zinvol. Dit heeft weer invloed op het endorfine systeem. 5 HTP heeft zich in dubbelblinde studies bij patiënten met terugkerende migraine aanvallen inmiddels duidelijk bewezen.

Serotonine en depressie
Een laag serotonine niveau is een belangrijke factor bij depressie. Veel farmaceutische antidepressiva werken door een verhoging van de activiteit van serotonine en andere neurotransmitters.

Overgewicht en serotonine

Serotonine heeft een regulerende rol bij eetlust, een vol gevoel en verzadigdheid. Een laag serotonine niveau in de hersenen bevordert overeten en een koolhydraatverslaving.

Verschillende studies laten zien dat 5 HTP de behoefte aan inname van calorieën drastisch vermindert en op deze manier overgewicht tegengaat. Lage serotoninespiegels worden gezien bij Boulimia.
Slaapstoornissen en serotonine

De twee meest voorkomende slaapstoornissen zijn het moeilijk in slaap komen en moeite hebben met doorslapen.

Het lichaam zet serotonine om in melatonine. Het is daarom belangrijk dat voldoende serotonine beschikbaar is. Serotonine reguleert eveneens het vrijkomen van melatonine uit de epifyse.